Interview
Annet Smith & Martijn Bijleveld
De kracht van het netwerk
Annet Smith
Afgelopen jaar is het gebruik van webtools in het onderwijs fors toegenomen, maar hoe bepaal je welke het beste passen? Annet vond een oplossing, die ze ‘alleen maar even’ hoefde te vertalen naar het mbo. Dat bleek echter een tijdrovende en kostbare zaak voor één mbo-instelling. Onder het motto ‘vele handen maken licht werk’ zocht ze samenwerking met collega’s in het ambassadeursnetwerk. Uiteindelijk ontwikkelden drie netwerken van saMBO-ICT samen met Kennisnet het Toolwiel, een applicatie die alle mbo-docenten helpt online tools veilig en juist in te zetten in het onderwijs. Ze deden dit zonder projectplan, budget of formele projectsturing.
“Bij het Nova College waren we op zoek naar een manier om docenten te helpen bij het kiezen van de juiste tools om hun onderwijsdoelen te realiseren”, vertelt Annet. “Daarbij stuitten wij op het toolwheel van de Universiteit van Maastricht. De vorm sprak ons aan, dus we vroegen of wij het mochten gebruiken. In september 2020 zat ik met het hele pakket en daarmee een berg werk in mijn mailbox. Ik besloot om tijdens een ambassadeursbijeenkomst eens te peilen of er breder behoefte was aan zoiets. Dat bleek een schot in de roos.” Vanuit meerdere perspectieven interessant “Zeker, en niet alleen bij de ambassadeurs”, zegt Martijn. “Deze tool kon ook worden gebruikt voor vragen over de veiligheid van webtools uit het IBP-netwerk en het netwerk van informatiemanagers. Hij was dus vanuit meerdere perspectieven interessant. Jan Bart van Kennisnet maakte een prototype op basis van het voorbeeld van Maastricht. Vervolgens hebben we in de netwerken continu feedback over dit prototype opgehaald en het verder gevuld. Annet zocht met de groep ambassadeurs en hun collega’s uit hoe docenten hiermee hun werk beter konden doen. Zij maakten de selectie van de tools die erin verwerkt zouden worden. Ik voerde de regie over de privacyvraagstukken rondom de gekozen tools. Andere netwerkleden maakten voor alle geselecteerde tools een privacytoets. En Jan Bart werkte met informatiemanagers de architectuurkant uit.” Samen bereik je meer Dit alles zonder plan, budget of formele sturing. Hoe kan dat? Annet: “Omdat er een concreet vraagstuk lag, waar alle deelnemers al aan werkten, ieder voor zich in de eigen instelling. Veel scholen waren hun eigen wiel aan het uitvinden. Met het Toolwiel hadden we een helder voorbeeld van wat we wilden. Door het samen te doen werd het concreter en leuker, ging het sneller en konden we meer bereiken.” Martijn vult aan: “We hebben wel duidelijk de resultaten afgebakend. Er waren veel wensen, maar om snel tot een eerste versie te komen, hebben we eerst met elkaar vastgesteld wat de tool minimaal moest doen. We hebben continu alles inzichtelijk gemaakt voor alle leden. Alles stond in MS Teams, in drie kanalen. Iedereen kon overal bij en dingen toevoegen of wijzigen. We hebben het ook continu in de netwerken besproken. Zo had iedereen gelegenheid om deel te nemen en feedback te geven.” Annet: “Met een klein clubje initiatiefnemers hebben we een soort van informele regie gevoerd, maar altijd in dialoog met de verschillende netwerken. Het hielp dat wij veel mensen kenden en hen persoonlijk hebben uitgenodigd om aan te schuiven. Als je dan ziet dat mensen veel werk verrichten, moedigt dat aan om ook mee te doen.”
Ben je nog niet bekend met de netwerken van het mbo-veld? Kijk eens hier en vraag in je eigen organisatie wie er lid van zijn en waarom. Zij kunnen je wegwijs maken in de netwerken en laten zien wat deze voor jou kunnen betekenen. De netwerken zijn een goede manier om kennis te maken met collega’s in andere instellingen en samen met en van elkaar te leren. Zoek je kennis die nog niet aanwezig is? Doe dan net als Annet een voorstel om die kennis samen te onderzoeken of te ontwikkelen.
‘Veel scholen waren hun eigen wiel aan het uitvinden. Met het Toolwiel hadden we een helder voorbeeld van wat we wilden. Door het samen te doen werd het concreter en leuker, ging het sneller en konden we meer bereiken.’
Annet Smith, ROC Nova College
Martijn Bijleveld