2/15
  • Pages

Voorwoord

Een heerlijke maaltijd kunnen maken is een mooie en dankbare taak. Mensen verrassen met variaties op textuur, smaak en opmaak is daarbij de uitdaging. Hierbij is de kennis en kunde van de chef van grote invloed, en dat de chef zichzelf blijft uitdagen. Dit doet de chef door te leren van en met anderen, het uitwisselen van recepten, het uitproberen (met soms een misbaksel) en een uitstekende samenwerking in de keuken. Dit zijn de ingrediënten om optimaal een maaltijd te kunnen serveren. Binnen een docententeam is dat niet anders: elk teamlid komt met andere specialiteiten. De manier waarop aanwezige vaardigheden tot uiting kunnen komen en worden gewaardeerd door collega’s, bepaalt in welke mate de vaardigheden invloed hebben op het onderwijs en ook zichtbaar zijn voor studenten. Veel scholen staan voor de uitdaging om digitalisering te integreren in het onderwijs. Om dat te kunnen doen is het belangrijk dat zij aandacht hebben voor de ict-bekwaamheid van iedereen die werkzaam is in het mbo. Met dit kookboek in handen kunnen collega’s leren van verschillende succesvolle voorbeelden van digitalisering in het mbo. Aan de hand van waarderend actieonderzoek zijn de succesfactoren van de benoemde voorbeelden met grote zorgvuldigheid gedestilleerd. Daarnaast is elk recept culinair verrijkt met achterliggende informatie. Neem het kookboek door, bespreek het met collega’s en bepaal met welke recepten jullie aan de slag gaan. De impact van een recept is weergegeven in het type recept: een voorgerecht heeft minder grote gevolgen dan bijvoorbeeld een hoofdgerecht. In elk recept wordt bij de mise en place uitgelegd welke voorbereidende werkzaamheden voorwaardelijk zijn en welke ingrediënten nodig zijn om aan de slag te kunnen voordat je stap voor stap wordt meegenomen door het recept zelf. Met de tip van de chef wordt de belangrijkste succesfactor belicht.

Leer van elkaar en werk in gezamenlijkheid aan de ict-bekwaamheid op jouw school. Wij wensen je daarbij veel succes toe!

Aanvoerder themateam Docentondersteuning: Marit Montsanto Programmamanager Practoraat Mediawijsheid Bestuurlijk trekker themateam Docentondersteuning: Carl Govers Lid college van bestuur, Onderwijsgroep Tilburg Peer van Summeren Voorzitter college van bestuur, ROC de Leijgraaf

Voorgerecht

DigCompEdu >

Didactische ict-bekwaamheid opgeknipt in vaardigheden

Voorgerecht

Tech-Savvy >

One level up op het gebied van technische kennis gecombineerd met 21e eeuwse vaardigheden

Voorgerecht

Optimale blend >

Recept voor een harmonieuze integratie van fysiek en online onderwijs

Hoofdgerecht

Bruggen bouwen >

I-coaches: de verbinding tussen onderwijs en ict

Hoofdgerecht

Leren bij een interne academie >

Samen intern professionaliseren

Hoofdgerecht

Kwalificatiedossier digitale geletterdheid >

Geleerde lessen uit de professionalisering van studenten toegepast op de professionalisering van docenten

Hoofdgerecht

Leren uit de monitor Leren en lesgeven met ict >

Hoe geef ik richting aan professionaliseringsactiviteiten met data uit de monitor?

Hoofdgerecht

Innoveren in designteams >

Samenwerken aan een ict-rijk leerarrangement volgens de werkwijze iXperium-designteams

Interview

Annet Smith & Martijn Bijleveld

De kracht van het netwerk >

Interview

Linda Manders-Matthijssen

De i-coach: naast docent­ondersteuner ook beleidsmaker >

Interview

Harry Brink, Hannie van der Heijden, Friederike Sadewasser & Klaske Smit

Helder zicht op professionaliserings­activiteiten voor lesgeven met ict >

Interview

Ashwin Brouwer

Het ontstaan van een multi­disciplinair netwerk >

Begrippenlijst >