Hoofdgerecht
voor onderwijskundige beleidsmedewerkers die na afname van de monitor aan de slag gaan met de terugkoppeling
Leren uit de monitor Leren en lesgeven met ict
Leren uit de monitor Leren en lesgeven met ict
Mise en place
- Bepaal vanuit welk gezag je over de monitor wilt communiceren in de organisatie. Soms kan het helpen als een bestuurslid vraagt om de monitor in te vullen. Bedenk wat voor jouw organisatie past om zoveel mogelijk respons te krijgen.
- Bespreek met teammanagers waarom deelname aan de monitor van belang is en wat zij eruit kunnen en willen halen. Betrek daarbij hr, kwaliteitszorg, hoofden van academies en een afvaardiging van i-coaches of blended coaches, zodat zij kunnen aansluiten op de behoeften van de managers en de juiste ondersteuning kunnen bieden.
- Focus daarbij op de opbrengsten voor de teams en de organisatie als geheel. Spreek met elkaar af hoe de onderwijsteams de resultaten willen gebruiken en wat dat betekent voor de ondersteuning vanuit de diensten. Let daarbij op de samenhang met andere belangrijke stuurmechanismen in de organisatie, zoals de strategie, de visie op onderwijs en de kwaliteitsagenda.
- Zorg dat teammanagers hun teams goed kunnen instrueren om de monitor in te vullen. Focus daarbij op wat het voor het team oplevert.
Ingrediënten en benodigdheden
- De monitor Leren en lesgeven met ict van het iXperium/Centre of Expertise
- Een contactpersoon of iemand die de resultaten kan interpreteren en bespreken, zowel binnen als buiten de organisatie
- Teammanagers
- Ondersteunende diensten: hr, kwaliteitszorg, onderwijskundigen, hoofden van academies, i-coaches of blended coaches
Hoofdgerecht
voor onderwijskundige beleidsmedewerkers die na afname van de monitor aan de slag gaan met de terugkoppeling
Leren uit de monitor Leren en lesgeven met ict
Hoe geef ik richting aan professionaliseringsactiviteiten met data uit de monitor?
Bereidingswijze − zo doe je het
- Zorg dat je je de resultaten goed eigen maakt. Het iXperium/Centre of Expertise levert hiervoor een factsheet waarin de data worden geduid. Met een bijbehorende praatplaat geeft het iXperium de mbo-instelling aanbevelingen. Daarnaast licht het expertisecentrum aan de hand van een rapportage toe hoe je de data in de portal zelf kunt benaderen en benchmarken.
- Bij de interpretatie van de resultaten kan het helpen om collega’s van andere instellingen te raadplegen. Hoe kijken zij naar de resultaten, wat staat er nu werkelijk en waar zitten overeenkomsten en verschillen in organisaties? Weet je niet wie ook met de monitor werkt? Neem dan contact op met het iXperium.
- Bespreek de resultaten met de teammanagers. Dit kan in een-op-eengesprekken, waarin je meer de diepte in kunt gaan, of in groepsgesprekken, waarin meer ruimte is om verschillende inzichten te delen en van elkaar te leren.
- Zorg dat kwaliteitszorg de resultaten bruikbaar maakt voor de teams en de bevindingen weet te verbinden met anderen onderzoeksresultaten. Zo krijgt de opleidingsmanager een integraal beeld.
- Bespreek de resultaten van de gesprekken met de teammanagers, hr, hoofden van de academies, afvaardiging van i-coaches of blended coaches en iedereen die in jouw organisatie nog meer bij de docentprofessionalisering van docenten is betrokken. Zij kunnen alvast aanbod gaan klaarzetten.
- De teammanager bespreekt de resultaten met de teams, zodat die weten waar ze staan en gerichte plannen voor (door)ontwikkeling kunnen maken. Dit kan de opleidingsmanager zelf doen en/of de i-coach of blended coach of een onderwijskundige. Eventueel kun je daarvoor een instructie of lesbrief meegeven.
- Zorg dat acties naar aanleiding van de monitor een plek krijgen in de teamplannen, gekoppeld aan ambities en doelen. Dit sluit goed aan bij de vraag naar meer datagestuurde teamplannen. Let daarbij weer op de integraliteit.
- Op basis van de resultaten van de monitor en de teamplannen maken de verschillende ondersteunende diensten in de organisatie plannen om leren lesgeven met ict te verbeteren. Stuur daarbij op integraliteit tussen de verschillende plannen, onderzoeken en initiatieven. Vergeet daarbij niet de bestaande initiatieven die al werken. Zo ontstaat een helder en overzichtelijk beleid op leren lesgeven met ict.
- Bovenal: zorg ervoor dat de resultaten van de monitor en acties die daaruit voortkomen, gekoppeld worden aan activiteiten van bijvoorbeeld de kwaliteitsagenda, hr en het opleidingsbeleid. Als het goed is versterken al die activiteiten elkaar, en door ze in onderlinge samenhang te bekijken, kom je uiteindelijk tot een beter en integraal beleid. Een gecombineerd projectleiderschap van bijvoorbeeld een onderwijskundige en een specialist in hr-leren en ontwikkelen kan daarbij helpen.
Bron van de scholen Rijn IJssel, Aventus, Mediacollege Amsterdam, Graafschap College, ROC De Leijgraaf.
Tip van de chef
- Het helpt om aan de hand van de duiding van het iXperium zelf nog eens goed door de data te gaan. Door de data telkens opnieuw te rangschikken en te kijken door verschillende brillen, zoals een competentiemodel of de kwaliteitsagenda, krijg je een steeds beter beeld van welke vaardigheden binnen de organisatie aanwezig zijn en waaraan nog gewerkt moet worden. Zorg dat minstens één persoon in de organisatie deze verschillende doorsneden kan maken. Diegene helpt de andere collega’s bij de interpretatie.