Interview
Harry Brink, Hannie van der Heijden, Friederike Sadewasser & Klaske Smit
Helder zicht op professionaliserings-activiteiten voor lesgeven met ict
Hannie van der Heijden
Harry Brink
De monitor Leren en lesgeven met ict geeft opleidingsmanagers zicht op welke thema’s en voor wie zij professionaliseringsactiviteiten op het gebied van ict-bekwaamheid kunnen inrichten. Bij herhaalde afname biedt de monitor ook zicht op de opbrengsten van deze ondersteuning en professionalisering. Een zinvol instrument dus. Harry Brink, Hannie van der Heijden, Friederike Sadewasser en Klaske Smit delen tips over wat voor hen goed werkte bij het uitzetten van de monitor en het omzetten van de resultaten in concrete acties in hun eigen mbo-instellingen.
Klaske: “Het begint allemaal met een goede respons. Hoe groter de respons, hoe beter je passende acties kunt formuleren. Een goede respons begint met een helder verhaal waarom je dit doet. Dat verhaal maak je samen met opleidingsmanagers en ondersteuners die iets met de resultaten moeten doen.” Harry: “De opleidingsmanagers zijn in de lead. Zij moeten weten wat ze met de resultaten kunnen en willen gaan doen. Als manager krijg je een goed beeld van je eigen cluster of team. Daarmee kun je gericht acties uitzetten en sturen. Het is belangrijk dat dit ook gebeurt. De monitor heeft alleen zin als de resultaten leiden tot concrete verbeteracties.” Hannie: “Op het moment dat je de opleidingsmanagers erbij betrekt, moet je dus ook afspraken maken over de opvolging. Daarom hebben wij om de monitor te begeleiden een samenwerking opgezet tussen hr-leren en ontwikkelen en de onderwijsadviseurs. We volgen de acties van beide kanten. Door deze samenwerking krijgen we een beter beeld van wat nodig is. Wij kijken immers vanuit verschillende disciplines naar de situatie. Daardoor kunnen we een integrale oplossing bieden. Professionalisering is meer dan alleen training. Ook andere activiteiten zijn nuttig. Zo laten we die op elkaar aansluiten.” Data interpreteren Als de resultaten van de monitor binnen zijn, is het van belang om hier een goed beeld van te krijgen. Friederike: “Door de samenvatting en uitleg van het expertisecentrum iXperium kreeg ik in de gaten hoe ik de data moest interpreteren. Met die bril op ben ik zelf de data in gedoken en heb ik vanuit verschillende perspectieven naar de opgehaalde informatie gekeken. Hierbij heb ik naast het competentieprofiel van het iXperium ook het competentiemodel van het Practoraat Mediawijsheid ingezet. Door de data telkens opnieuw te rangschikken aan de hand van verschillende perspectieven, kreeg ik steeds beter in beeld van welke vaardigheden al binnen de organisatie aanwezig waren en waaraan nog gewerkt moest worden. Zo kreeg ik steeds meer grip.” Resultaten bespreken Klaske: “Vervolgens is het belangrijk dat de juiste mensen met elkaar in gesprek gaan over de resultaten van de monitor. Dat gebeurde eerst met een instellingsbrede vertegenwoordiging, daarna natuurlijk met de docententeams zelf. Ik heb collega’s van kwaliteitszorg erbij betrokken om de resultaten van de monitor bruikbaar te maken voor de docententeams en te verbinden aan andere onderzoeken. Daarmee wordt de monitor Leren en lesgeven met ict onderdeel van hun eigen dashboard.” Deze vorm van borging is bij andere scholen ook terug te zien. Verwerking in teamplannen, professionaliseringsbeleid of de strategische agenda is wenselijk. Friederike: “Met de data in handen heb ik gesprekken gevoerd met collega’s over borging. Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot een verrijking van onze onderwijsvisie door een expliciet onderdeel over blended learning op te nemen.”
Friederike Sadewasser
Klaske Smit