Hoofdgerecht voor iedereen die aan ict-bekwaamheid van docenten wil werken volgens een heldere structuur voor kwalificatie
Kwalificatiedossier digitale geletterdheid
Geleerde lessen uit de professionalisering van studenten toegepast op de professionalisering van docenten
Mise en place
- Noodzaak om de ict-bekwaamheid van docenten te ontwikkelen (concrete aanleidingen, zoals invoering van de AVG of de coronacrisis, zijn perfecte katalysatoren)
- Budget en fte’s voor de ontwikkeling van docenten
Ingrediënten en benodigdheden
- Gedegen objectief onderzoek
- Het kwalificatiedossier digitale geletterdheid
- Zelfevaluatieformulieren (zie voorbeelden) behorend bij het kwalificatiedossier
- Collega’s die belang en/of een rol hebben bij de ict-bekwaamheid van docenten. Denk aan ict’ers (goed gebruik van de infrastructuur), privacy- of security-officer (die werkt volgens AVG-richtlijnen), team professionalisering (is verantwoordelijk voor opleiding en training)
- I-coaches, onderwijskundigen of andere personen die teams kunnen ondersteunen bij een juist gebruik van ict in het onderwijs1
- Opleidingsmanagers die actief met hun team aan de slag willen om de ict-bekwaamheid te vergroten (eigenaarschap)
- Basisset aan scholingsmodules en/of workshops (wat moet elke docent weten, kennen, kunnen om, bij voorkeur volgens de onderwijsvisie van de instelling te werken?)
- Duidelijk projectplan met heldere opdrachtgever, opdrachtnemer, tijdspad, gewenste resultaten, benodigde capaciteit en taakverdeling
1 Waar we i-coach gebruiken kun je elke andere hulpgever bij een juiste inzet van ict in het onderwijs lezen
Hoofdgerecht voor iedereen die aan ict-bekwaamheid van docenten wil werken volgens een heldere structuur voor kwalificatie
Kwalificatiedossier digitale geletterdheid
Geleerde lessen uit de professionalisering van studenten toegepast op de professionalisering van docenten
Bereidingswijze − zo doe je het
- Stel een multidisciplinair team samen van mensen in de organisatie die een belang en/of rol hebben bij de ontwikkeling van de ict-bekwaamheid van docenten. Zie de ingrediëntenlijst voor suggesties. Zorg dat alle relevante personen uit jouw organisatie vertegenwoordigd zijn.
- Voeg daar interne communicatie bij ofwel iemand die weet hoe je een omvangrijk traject binnen de organisatie onder de aandacht brengt. En natuurlijk docenten die weten wat wel en niet werkt bij de professionalisering van collega’s.
- Maak met dit team in een aantal sessies het kwalificatiedossier en de bijbehorende formulieren eigen. Pas waar nodig de terminologie aan, zodat deze past bij de terminologie van de organisatie.
- Zorg dat alle teams gekoppeld zijn aan een i-coach.
- Zorg dat per team de manager, ondersteund door de i-coach, de bedoeling van het ontwikkeltraject, het kwalificatiedossier en de zelfevaluatie bespreekt.
- Zorg dat de i-coach de zelfevaluatie bij het team afneemt en de resultaten hiervan met hen bespreekt.
- Maak op basis van de resultaten een scholingstraject op maat, passend bij de leervragen van het team. Begin met de meest prangende onderwerpen per team.
- Zorg dat in het scholingstraject meerdere vormen van scholing zitten, zoals workshops, scholingsmodules, webinars en een-op-een coaching, passend bij de behoefte van de teams.
- Zorg dat na een vastgestelde periode de i-coach opnieuw de zelfevaluatie afneemt om te kijken in hoeverre het scholingstraject effect heeft. Pas op basis van de resultaten hiervan het programma aan en breid het verder uit.
- Herhaal dit in een vaste frequentie. Zo werk je met elkaar systematisch aan de ict-bekwaamheid – op basis van een vastgesteld kader (het kwalificatiedossier). Hiermee doorloop je een PDCA-cyclus en hou je dus grip op je inspanningen.
Door te werken met het kwalificatiedossier, werk je met docenten op eenzelfde manier als met studenten in het mbo. Zo benut je de jarenlange ervaring van werken met studenten voor het leren van docenten!
Bron van de school Nova College, Friesland College
'De zelfevaluatie helpt om in het team het gesprek over digitale geletterdheid te starten.'
Annet Smith, ROC Nova College
Tip van de chef
- Dit gerecht is beschreven voor docenten. Het kwalificatiedossier bevat echter ook modules gericht op niet-onderwijzend personeel van mbo-instellingen. Daarmee is dit recept zeer geschikt voor de hele organisatie. Zo bedien je met één recept de hele organisatie.
'Docenten vinden het normaal dat een student bij het werken met een kwalificatiedossier hulp nodig heeft. Dit normaliseert hulp aan de docent bij het werken met het kwalificatiedossier digitale geletterdheid.’